Ajankohtaista

17.05.2016

Lähiruokaa pop up -tapahtumista

  • 0

Lähiruoka on elokuusta alkaen entistä paremmin kuluttajien saatavilla. Liiverin alueella tullaan nimittäin kokeilemaan lähiruuan pop up -tapahtumia, joissa tuottajat markkinoivat tuotteitaan suoraan kuluttajille. Kokeiluun on lähdössä 20 alkutuottajaa ja jalostajaa, mutta lisää kaivataan vielä mukaan.

Projektipäällikkö Mari Viljanmaa (vasemmalla) tekee parhaillaan sopimuksia pop up -kokeiluun lähtevien lähiruokayrittäjien kanssa. Tällä hetkellä ringissä on 20 alkutuottajaa ja jalostajaa. Yksi heistä on kotileipuri Satu Hiltunen (oikealla).

-Jo nyt on tiedossamme, että valikoima tulee olemaan kattava ja tarjolla on monenlaista tuotetta, kertoo projektipäällikkö Mari Viljanmaa Into Seinäjoki Oy:stä. Tällä hetkellä Viljanmaa tekee edelleen sopimuksia tuottajien kanssa ja etsii sopivia tiloja.

-Kuluttajien kiinnostus lähi- ja luomuruokaa sekä luonnontuotteita kohtaan on lisännyt myös tuottajien kiinnostusta vastata tähän kysyntään. Yhteistyö tuottajien välillä on kuitenkin ollut tähän asti melko vähäistä, mitä hankkeella tullaan edistämään.

Yhdeksän tapahtumaviikkoa

Syksyn aikana Ilmajoen, Jalasjärven ja Seinäjoen alueilla järjestetään yhteensä yhdeksän tapahtumaviikkoa, kolme kullakin paikkakunnalla. Pop up -tiloja etsitään esimerkiksi tyhjistä liikekiinteistöitä ja profiililtaan erilaisista paikoista. Lisäksi pop up -tempauksia voidaan järjestää eri tapahtumissa.

-Kuluttajan etuna on se, että hänen ulottuvillaan on runsas valikoima lähiruokaa ja hän saa hankittua monta asiaa samasta paikasta. Tuottajan etuna taas on yhteismarkkinointi ja tuotteiden tunnetuksi tekeminen. Tuottajat myös jakavat esittelyvuorot ja muut pop up -tapahtumaan liittyvät tehtävät keskenään.

Suurena plussana yrittäjien kannalta Viljanmaa pitää syntyviä verkostoja, jotka parhaimmillaan jäävät elämään ja kehittyvät edelleen. Konseptia voidaan jatkossa hyödyntää vähintäänkin tapahtumissa, mutta se voi parhaimmillaan olla myös kehitysalusta pysyvään kivijalkakauppaan.

Nokkossämpylöitä ja pakurijauhetta

Pop up -kokeiluun on lähdössä mukaan Koskenkorvalla asuva kukkakaupan ammattilainen Satu Hiltunen. Hän tekee kotonaan tilauksesta leivonnaisia. Luonto ja luonnosta tulevat tuotteet ovat myös lähellä hänen sydäntään. Villiruoka näkyy hänen tuotteissaan muun muassa nokkossämpylöissä, joiden myynnillä hän aloitti Seinäjoen REKO-lähiruokarenkaassa.

Kotileipuri Satu Hiltunen kasvattaa myös yrttejä sekä kerää villiruokaa. Nokkoset hän käyttää sämpylöihin ja voikukista hän tekee hilloa.  

-Olen aina harrastanut leivontaa ja ollut apuna sukulaisten ja ystävien juhlissa. Provinssin talkooruokalan vastaavana olen toiminut jo useamman vuoden. Harrastuksesta lähtenyt sivutyö tuo mukavasti lisäelantoa, Hiltunen toteaa iloisena. Leivonnaisten lisäksi hän tekee myyntiin esimerkiksi aroniahilloa ja kuivattaa pakuria. Tyrnipakurikakku on hänen bravuurinsa.

Pop up -lähiruokahanke pilotoi yhteisiä markkinointitapahtumia Liiverin alueen tyhjiin liikekiinteistöihin. Hanketta toteuttaa Into Seinäjoki Oy. Hankkeen kustannusarvio on 53 000 euroa, josta Liiveri on myöntänyt 60 % tuen.

Kommentit

Kommentoi

Ota yhteyttä Tilaa uutiskirje